Silniki TSI a gaz – porównanie oszczędności i korzyści zasilania silnika gazem LPG
Silniki TSI to jedne z najpopularniejszych silników, które występują w samochodach osobowych. Z jednej strony oferują dużą moc i moment obrotowy, a z drugiej – są dość oszczędne w paliwie. Jednakże zasilanie silnika zwykłym benzyną jest dość kosztowne, zwłaszcza jeśli regularnie pokonujemy długie dystanse. Czy zastąpienie benzyny gazem LPG jest dobrym rozwiązaniem? Jakie są korzyści i koszty związane z takim wyborem?
- Co to jest gaz LPG i jak działa?
Gaz LPG to mieszanka propanu i butanu, która po zejściu z wysokiego ciśnienia zmienia się w parę i trafia do silnika poprzez układ zasilania. Silnik musi być przystosowany do takiego zasilania – wymaga innego wtrysku i mapy silnika. Rollniki są zamontowane w kolektorze ssącym dają wzrost ciśnienia i dzięki temu mieszanka propanu i butanu trafia do układu dolotowego.
- Oszczędności związane z zasilaniem silnika gazem LPG
Zasilanie silnika gazem LPG zasadniczo jest tańsze niż benzyną. Litrowy ekwiwalent LPG jest z reguły kilka razy tańszy od benzyny, więc zużycie paliwa na 100 km jest o wiele mniejsze. To pozwala na znaczne ograniczenie kosztów związanych z eksploatacją samochodu. Wynika to ze sposobu dystrybucji paliwa – LPG nie jest obłożone tak wysokim podatkiem akcyzowym, jak benzyna i olej napędowy.
- Możliwość uzyskania zwrotu za montaż instalacji LPG.
- Dzięki niższej cenie tego rodzaju paliwa możliwe jest osiągnięcie sporej oszczędności – nawet kilkaset złotych miesięcznie.
- Zalety i wady zasilania silnika gazem LPG
Zasilanie silnika gazem LPG ma swoje plusy i minusy. Do największych zalet zalicza się:
- Niższy koszt paliwa – o wiele mniejszy, niż w przypadku benzyny czy oleju napędowego.
- Czystsze spalanie – LPG jest łatwiejszy do spalenia i emituje mniej szkodliwych zanieczyszczeń do atmosfery.
- Zwiększona żywotność silnika – paliwo LPG nie zawiera tak dużych ilości zanieczyszczeń jak benzyna, przez co silnik jest mniej narażony na zużycie i korozję.
Do wad zasilania silnika gazem LPG można zaliczyć:
- Konieczność instalacji specjalnej instalacji gazowej – niewłaściwie zamontowana instalacja może zagrażać bezpieczeństwu.
- Spadek mocy i momentu obrotowego – w porównaniu do benzyny, silnik zasilany gazem LPG może mieć mniejszą moc i moment obrotowy.
- Silniki TSI a gaz LPG – jakie są różnice?
Silniki TSI to jedne z najczęściej wybieranych silników przez kierowców. Czy zasilanie ich gazem LPG ma sens? Warto zdawać sobie sprawę z tego, że:
- Silniki TSI dysponują bardzo wysokimi osiągami. W przypadku zasilania ich LPG, spadek mocy i momentu obrotowego może być odczuwalny.
- Dobrze dobrana instalacja gazowa pozwoli na zminimalizowanie spadku mocy i uzyskanie podobnych osiągów, jak w przypadku benzyny.
- Zastosowanie LPG nie sprawia problemów specjalnych ze względu na konstrukcję samego silnika.
- Czy warto zastąpić benzynę gazem LPG?
Jeśli regularnie pokonujemy duże odległości i chcemy zredukować koszty związane z eksploatacją samochodu, zasilanie silnika gazem LPG może być dobrym rozwiązaniem. Oszczędności wynikające z tańszego paliwa mogą być bardzo znaczące – nawet kilkaset złotych miesięcznie. Oczywiście należy rozważyć koszty związane z instalacją układu gazowego i zwrócić uwagę na spadek mocy, który może wynikać z takiego rozwiązania. Warto przed podjęciem decyzji skonsultować się z fachowcem, który pomoże dobrać odpowiednie rozwiązanie.
Najnowsze komentarze